måndag 15 november 2021

Nu får vi ordning på svensk infrastruktur

Sverige behöver en ny regering. En regering som inte slösar 400 miljarder på prestigeprojektet höghastighetståg. Som vill säkra ett effektivt transportsystem där alla trafikslag ingår – med omsorg om jobb, tillväxt och säkerhet.

Regeringen låter dock Miljöpartiets känslomässiga argument styra. Forskning och utveckling inom all infrastruktur gör stora framsteg. Inom ett decennium kommer alla trafikslag sannolikt vara fossilfria. Det öppnar fantastiska möjligheter att ställa om hela transportsektorn på ett hållbart sätt där alla färdslag – både bil, flygplan, båtar och tåg – bejakas. 

Regeringens motivering – att höghastighetståg behövs av miljöskäl – håller inte. De 400 miljarderna behövs istället till att underhålla våra järnvägar och vägar, inte minst i Kalmar län. Människors vardag skall fungera, företag känna trygghet och vår beredskap skall vara god. Vi behöver stärka alla färdslag och skapa fungerande trafikflöden genom hela landet, inte bara mellan storstadsregionerna. Satsningar på pendling och godsflöden lägger långsiktigt grund för tillväxt i hela Sverige.

Infrastruktur är blodomloppet för jobb och utveckling. Nästkommande planperiod, som sträcker sig fram till och med 2035, investerar staten 800 miljarder i infrastruktur. Om vi politiskt gör rätt saker kan dessa pengar lägga en grund för att bygga Sverige och Kalmar län hållbart, grönt och starkt för decennier framöver.

Motsatsen, att göra fel saker som att exempelvis slösa bort hundratals miljarder på höghastighetståg, kommer företag, pendlare och miljö att dyrt få betala. Sverige blir ett mer sårbart land med en svag regering styrt av Miljöpartiet. 

Behoven av rustning, förstärkning och – när det är samhällsekonomiskt motiverat – nybyggnation är enormt. Redan har hastigheten på 130 mil statlig väg sänkts till följd av bristande underhåll. Ytterligare – sannolikt hundratals – mil väg väntar enligt Trafikverkets förslag på sänkning. Detta är ett fattigdomsbevis som skadar jobb och tillväxt.

För att hela Sverige skall kunna leva måste vägstandarden höjas och hastigheter återställas. I Kalmar län med omnejd finns flera önskvärda projekt och väg och tågsträckor i behov av statliga satsningar. Upprustning av Stångsdals- och Tjusbanan, dubbelspår Alvesta – Växjö, E22 förbifart Mönsterås och trafikplats Glasporten på riksväg 25 genom Nybro är alla exempel som riskerar att aldrig förverkligas om vi väljer att satsa på nya dyra stambanor för höghastighetståg. 

Moderaterna vill ta ett helhetsgrepp över infrastrukturen även avseende vår gemensamma säkerhet. Det duger inte, som regeringen gör, att riva upp hål i den svenska flyginfrastrukturen med nedläggning av flygplatser och bortse från behovet av exempelvis tågfärjor. 

Svensk sjöfart och svenska hamnar skall utvecklas, flygets infrastruktur stärkas, vägar och järnvägar rustas. Det är en sammanhållen politik som tar ansvar för skattebetalarnas pengar, bejakar alla färdslag och skapar ett effektivt transportsystem. En politik som investerar i hållbara jobb, tillväxt och en trygg beredskap i hela landet och Kalmar län.

Sverige kan så mycket bättre: I september 2022 inleds arbetet att få ordning på Sverige. 


Maria Stockhaus (M), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson
Pär- Gustav Johansson (M), oppositionsråd Region Kalmar län och viceordförande i Regionala utvecklingsnämnden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar