torsdag 31 oktober 2019

En budget för en stark framtid!

Läs gärna Moderaternas budget, finansiering och enskilda yrkanden på länken nedan,
Moderaternas budget

På den här länken kan ni läsa hela M&KD-Alliansens budget och regionplan 2020-2022,
M&KD-Alliansens budget och regionplan 2020-2022

Sverige – och Kalmar län – står inför svårare tider och stora ekonomiska utmaningar. Hur svår den kommande lågkonjunkturen blir och hur stora skadeverkningarna kommer te sig kan ingen svara på idag. Men vi vet att vårt land – och vårt län – tenderar att se större konsekvenser än övriga Europa. Ett stort misslyckande är att regeringen inte lyckats få ner arbetslösheten till de nivåer som vi brukar se under högkonjunkturer. Och med minusräntor och lågt värde på den svenska kronan så står landet utan de sedvanliga finansiella instrumenten för att komma så helskinnade ur konjunkturen som möjligt.

Det totala kommunala (regionen och kommunerna) skattetrycket är i alla kommuner i länet högre än rikssnittet, t ex kommer Mörbylångas invånare att ha en skatt som är 1,88 kronor högre än rikssnittet. För en vanlig barnfamilj innebär det mer än 10 000 kronor mindre per år. Efter den planerade skattehöjningen kommer Region Kalmar län att ha landets fjärde högsta regionskatt. Det finns heller inte några samband mellan hög skatt och kvalitet, tillgänglighet eller kostnadseffektiv verksamhet.

Men det finns visst hopp för landets kommuner och regioner. Statens ekonomi går starkt och överskotten är stora, samtidigt som kommuner och regioner går på knäna, mycket på grund av de stora demografiska förändringarna och färre som arbetar. Hela kommun- och regionsektorn är överens om att de hundratals riktade statsbidrag som vi sett de senaste åren, som ofta genererar högre kostnader och kortsiktiga projekt, bör ersättas med rejäla, generella statsbidrag. Sektorn bör dessutom överlag få ersättning av staten då nya lagar och regler förs fram som genererar högre kostnader. Ett tydligt exempel är vårdmomsen som nu riskerar att bli en kostsam historia för regionerna, trots en viss kompensation.

För Kalmar län finns också hopp. Även om utmaningarna är stora, så har länet också stora tillgångar som måste nyttjas mycket bättre. Vi måste gräva där vi står. Länet har starka näringar inom jord- och skogsbruk, livsmedelsindustri, traditionell industri och teknikföretagande. Det har besöksnäring och ett framväxande företagsliv inom digitala tjänster. Detta ska vi dra nytta av. Men då måste politiken öka incitamenten och drivkrafterna för företagen så att de kan växa och utvecklas. Politiken måste också värna varje medborgares personliga drivkrafter och stå för att vår region tar tillvara varenda inbetalad skattekrona på rätt vis. Vi har sett nog av dåliga prioriteringar, kortsiktiga projekt och upphandlingar som tenderar att bli hundratals miljoner kronor dyrare. Vi Moderater är helt övertygade om att region Kalmar län, genom att göra en total genomgång av ekonomin, av kostnader för till exempel administration och service och av upphandlingsprocesser, kan rädda stora summor. Vi anser också att det är dags att höja målsättningen för en effektivare region tack vare digitaliseringen som sker och som förstärkts med ca 20 miljoner kronor varje år. Regionen ska inte behöva höja skatten eller säga upp medarbetare i onödan innan ekonomin är städad och kärnverksamheten verkligen prioriteras.

Vi Moderater anser att det inte räcker med vardagsrationaliseringar i förvaltningarna, nu måste den politiska ledningen ta fram en handlingsplan som reducerar kostnaderna på allvar. Givetvis ska detta redovisas för regionstyrelsen, med tillhörande konsekvensanalyser.

På detta vis undviker vi skattehöjningar eller besparingar på medarbetare. Men vi anser också att regionen måste höja intäkterna där det är möjligt, inom exempelvis kollektivtrafiken, kulturen och på folkhögskolorna.

Vi är ödmjuka inför det faktum att vi, utan majoritetens stora utredningsresurser, inte haft möjligheter att själva genomlysa hela regionens ekonomi. Därför kan vi inte lägga exakta förslag på vilka besparingar en genomlysning skulle rendera. Men politiken måste varje dag försäkra sig om att det inte förekommer onödigt läckage av vare sig ekonomiska eller personella resurser.

Moderaternas budget innehåller inga stora satsningar, utöver majoritetens satsningar, vi får helt enkelt prioritera med de medel som finns. Under föregående år har vi flera gånger påtalat att ekonomin är på väg åt fel håll och att regionstyrelsen behövt ta ett tag om ekonomin, stärka upp uppföljningarna och vidta konkreta åtgärder med tillhörande konsekvensanalyser. Det har inte skett. Därför får vi nu betrakta år 2020 som ett år då regionen förhoppningsvis kan samla ihop krafterna, få en verklighetsbild av hur stor den ekonomiska skadan är, och vidta de åtgärder som behövs.

Därför kommer vi Moderater att säga nej till skattehöjning inför år 2020. Moderaterna är det enda tydliga alternativet som säger nej till den skattehöjning som görs för att den politiska ledningen inte tagit sitt ansvar för att få en ekonomi i balans, vilket fått som konsekvens att regionen nu är i den ekonomiska bottenligan jämfört med övriga regioner. Detta trots att vi har landets billigaste sjukvård, vilket indikerar att resurserna går till annat.

En höjning av region- och kommunalskatten har stora negativa dynamiska effekter enligt nationalekonomiska modeller, men utjämningssystemet gör att den kommun eller landsting som höjer skatten kompenseras för detta till allra största del. Istället är det staten, kommun och regionkollektivet, företagen och – individen som får ta smällen. Dock återstår en liten negativ dynamisk effekt för regionen i utjämningssystemet, med hänsyn tagen till marginaleffekten för just Kalmar län nästa år, vilket gör att regionen trots allt inte kan tillgodoräkna sig hela skattehöjningen. Den effekten som vi väljer att ta hänsyn till i vårt budgetförslag, motsvarar ett intäktsbortfall på 4 miljoner kronor i majoritetens budget.

Vi säger nej till skattehöjningen för att det inte är undersköterskor, lärare, hantverkare, lokalvårdare och pensionärer som ska betala för att politiken gjort felaktiga prioriteringar. Vi säger också nej för att mindre pengar i plånboken ger minskad konsumtion och lägre intäkter för länets företag, vilket leder till en negativ utveckling för länets redan känsliga arbetsmarknad och näringsliv.

Vi Moderater är hoppfulla och vi tror på Kalmar län. Med vår budget ger vi länet en chans att stå starkt i framtiden.


Moderaterna yrkar att:
  • resultatmålet tillfälligt sänks till 1,2 procent tills alla åtgärder för en ekonomi i balans är vidtagna.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 100 Mkr.

  • avgiften för uteblivet besök/sen avbokning kompletteras med att avgiften inte ingår i högkostnadsskyddet. Avbokningen måste ske 24 timmar innan besök för att inte medföra en avgift. Moderaterna föreslår en höjning av avgift för uteblivet besök med 300 kronor till 500 kronor. Vi föreslår även en höjning när man uteblir från operation eller behandling till 1 000 kronor.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: Minst 5 Mkr.

  • kollektivtrafikens självfinansieringsgrad ska uppnå 53 procent under år 2020.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 30 Mkr.

  • kostnaderna för icke patientnära administration ses över och minskas, samordning sker av exempelvis utvecklings- och IT-enheterna, samordning sker nationellt och interregionalt gällande utveckling på IT-området med gemensam utveckling av digitala hjälpmedel och program. Vi yrkar vidare att regionen sätter upp ekonomiska och organisatoriska mål för förändrade processer till följd av digitalisering inom förvaltningarna. Upphandlingar såväl gällande stora investeringar som inköp av förbrukningsartiklar, konferenser och resor ses över så att en generell besparing kan göras.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 75,5 Mkr.

  • bildningsförvaltningen påbörjar ett arbete för att kunna sälja uppdragsutbildningar till exempelvis näringslivet.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 2 Mkr.

  • regionala utvecklingsförvaltningen ger i uppdrag till de stora kulturaktörerna som tar del av regionala medel att utöka andelen extern finansiering.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 5 Mkr.

  • KLT ökar sina intäkter med hjälp av utökade reklamintäkter.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 5 Mkr.

  • regiondirektören får i uppdrag att se över hur regionens politiska möten, utbildningar och konferenser kan bli mer kostnadseffektiva och hållbara.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 4 Mkr.

  • regionen breddar införandet av apotekare inom de sjukvårdande förvaltningarna så att onödig förskrivning av läkemedel kan undvikas.
    Förväntad besparing/ekonomiskt tillskott: 3 Mkr

  • regionen tillför barn- och ungdomspsykiatrin resurser för att minska köerna.
    Ekonomisk satsning: 3 Mkr

  • regionen tillför regionala utvecklingsförvaltningen resurser för att ytterligare göra insatser för att stärka näringslivet i länet och öka tillväxten.
    Ekonomisk satsning: 3 Mkr

  • en del av regionförbundets eget kapital efter likvidationen bokas upp i balansräkningen för 2019 som en skuld för en förutbetald intäkt, istället för som finansiell intäkt i resultaträkningen, för att sedan bokas ner som intäkt i resultaträkningen för 2020.
    Resultatförstärkning: 15 mkr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar