tisdag 18 februari 2020

Jöken får inte hindra regional utveckling i vårt län!

Regionala utvecklingsnämnden har fattat beslut om en handlingsplan för transportinfrastruktur med ett antal prioriterade åtgärder i länet. M&KD-Alliansen har varit med och tagit fram planen i dialog med länets kommuner och ställer sig bakom planen. Den är en tydlig markering mot staten att politiken kan enas i en fråga som är avgörande för länets framtid. Men mycket politiskt arbete återstår att göra för att förverkliga planen och ansvaret faller tungt på Länsunionen.


-
Den nationella planeringsprocessen släpar efter. Det ligger nära till hands att misstänka att januariavtalet och frågan om höghastighetståg har satt käppar i hjulet. S och C, som styr regionen och länets samtliga kommuner, har aldrig haft bättre ingångar till regeringen som sitter på pengarna och de avgörande besluten. Man har smålänningen Tomas Eneroth (S) på infrastrukturministerposten, Johan Persson (S) i Trafikverkets styrelse och Anders Åkesson (C) i Trafikutskottet. Länsunionen måste övertyga dessa beslutsfattare att Kalmar län behöver få ett mångmiljardpaket till upprustning av länets infrastruktur för att inte halka ännu längre efter i tillväxtligan, inleder Pär-Gustav Johansson (M), oppositionsråd och vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden.

-
Det står mycket i handlingsprogrammet, men för mig är upprustning och utveckling av trafiken på Stångådalsbanan av största vikt för att binda samman hela länet och skapa bra kommunikationer mellan Kalmar och Linköping. Nytt mötesspår i Rockneby så snart som möjligt för att kunna ha fler tåg på linjen samt ett mötesspår i norra länet står högt på min prioriteringslista, säger Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

- En plan är inte mycket värd om det inte läggs handling bakom också. Vi har redan sett stora förseningar på ombyggnationen av E22, som skulle varit igång för fullt vid det här laget. Nu pratar man om uppstart för exempelvis Mönsteråssträckan någon gång under 2030-talet. Så länge kan länet inte vänta, fortsätter Malin Sjölander (M), oppositionsråd och vice ordförande i Regionstyrelsen.

- Det är bra att Länsunionen har ambitioner och tankar att man vill satsa på vägar, tåg och infrastrukturen i länet. Erfarenheten säger dock att det inte räcker med ambitioner och uttalade mål. Det krävs uppkavlade ärmar och stenhård panna i förhandling med regeringen för att lyckas driva igenom satsningarna. Tyvärr säger tidigare erfarenheter att S i länet lyckats ganska dåligt med detta, avslutar Jimmy Loord (KD), oppositionsråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar